Wednesday 25 March 2020

Di sebalik wabak yang merebak, apa yang tersirat?

Hadis nabi yang disebutkan dalam Saheh Bukhari dan Muslim, riwayat Abd Rahman bin Samrah ini membuatkan aku terfikir-fikir dan cemas.


يا عبدَ الرحمن بنَ سمرة، لا تسأل الإمارة؛ فإنكَ إنْ أُوتِيتَهَا عن مسألة وُكِلْتَ إليها، وإنْ أوتيتَها من غير مسألة أُعِنْتَ عليها
 
Bila jawatan kepimpinan diperolehi dengan hempas pulas dan perebutan yang tidka wajar, Allah wakilkan kepada yang yang menjabatnya dan Allah tinggalkan.  Jawatan hendaklah diperolehi dengan cara yang sah dan bukan diburu. Bukan dengan makar atau rampas kuasa. Jika demikian terjadi, Allah tinggalkan, dengan ertikata nusrah Allah tidak bersama.
 
Apakah kemelut yang melanda hari ini ada hubungkait dengan cara para pemimpin yang ada naik ke jinjang kuasa? Jika ada hubungkaitnya, jalan yang seharus dipilih ada serahkan semula hak memilih kepada rakyat. Biar para pemimpin naik dengan pilihan rakyat. Itulah waad yang telah dipersetujui sejak negara ini dibina. Manusia hendaklah berpegang kepada waadnya. 
 
Mungkin dengan cari itu inayah Allah akan kembali memimpin. Tidak kiralah siapa yang terpilih, pilihan itu adalah sah menurut waad bernegara. 
 
Kelihatan himpitan wabak yang melanda negara kini memperlihatkan ketidakupayaan para pemimpin melestarikannya. Jemputlah semula kebersamaan Allah dengan tajdid cara pemimpin naik ke jinjang kuasa. Biar ikut cara yang telah termeterai dalam tradisi yang dipersetujui. 
 
Ini hanya apa yang telintas dalam fikiran. Setelah melihat lelahnya cara dan kudrat. Mungkin di sebaliknya ada yang tersirat. Kita hanya cuba-cuba menelah yang tersirat.

0 comments: